مقالات تجهیزات شبکه

بررسی و مقایسه تجهیزات شبکه

مقالات تجهیزات شبکه

بررسی و مقایسه تجهیزات شبکه

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

شبکه چیست؟

شبکه چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم شبکه از چه اجزایی تشکیل شده. همانطور که می‌دانید یک شبکه، لپ تاپ و کامپیوتر ها، تلفن‌های همراه، تجهیزات جانبی و حتی دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) را به یکدیگر متصل می‌کند. سوئیچ‌‌ شبکه، روتر و نقاط اکسس پوینت‌های بی‌سیم جزء دستگاه‌های اصلی شبکه‌سازی محسوب می‌شوند. از طریق این تجهیزات، دستگاه‌های موجود در شبکه شما می‌توانند با یکدیگر و در عین حال با شبکه‌های دیگر، نظیر اینترنت، ارتباط برقرار کنند.

شبکه چیست و انواع آن کدامند؟

شبکه در لغت به گروهی از افراد یا اشیاء گفته می شود که می توانند با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اما در مفاهیم فناوری اطلاعات به شبکه کامپیوتری و یا شبکه دیتا به اختصار شبکه گفته می‌شود. به این معنی که کامپیوترها، ابزار و اشیایی هستند که اطلاعات را به شکل قابل فهم به اشتراک می‌گذارند. به بیانی ساده‌تر، یک شبکه کامپیوتری، شامل گروهی از سیستم‌های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتری می‌باشد که از طریق کانال‌های ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شوند تا ارتباطات و اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی را در بین طیف وسیعی از کاربران ایجاد کنند.

انواع شبکه براساس وسعت:

در این بخش از مقاله قصد داریم 3 تا از رایج ترین انواع شبکه کامپیوتری براساس وسعت و گستردگی را بررسی کنیم.

شبکه محلی (Local Area Network): شبکه اترنت LAN رایج ترین شبکه محلی است که برای کار در یک منطقه جغرافیایی بسیار کوچک مانند دفتر، ساختمان و… طراحی شده است. که دستگاه‌ها می‌توانند از طریق کابل اترنت یا Wi-Fi متصل شوند.

شبکه گسترده (Wide Area Network): WAN مخفف عبارت Wide Area Network است که از به هم پیوستن چند شبکه LAN به وجود می‌آید. این نوع از شبکه، مناطق بزرگ جغرافیایی، از جمله شهر، استان یا کشور را پوشش می‌دهد. با وجود شبکه‌های WAN، امکان اتصال شبکه‌های LAN به آن فراهم می‌شود.

شبکه شهری (Metropolitan Area Network): MAN مخفف عبارت Metropolitan Area Network است و گستردگی آن به اندازه یک شهر یا مساحتی بزرگ را در محدوده شهر دارد. برای مثال اتصال شعبات یک موسسه به شعبه‌های دیگر در محدوده شهری و شبکه تلویزیون کابلی نمونه‌ای از شبکه MAN هستند.

جمع بندی:

در مقاله شبکه چیست؟ آشنایی با انواع آن با ما همراه بودید و با مفاهیم شبکه و انواع مختلف آن براساس وسعت آشنا شدید.

  • ۰۰/۰۷/۲۸
  • رضا میرزایی

شبکه چیست؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی